Switch to normal theme

Szlovákiában jártunk

A természetvédelmi mérnök MSc szak megújult tanterve a nemzetközi irányba való nyitás jegyében külföldi terepgyakorlattal bővült. A másodéves hallgatók a tavaszi félév végén több napos szakmai tanulmányúton vehetnek részt Szlovákiában. A következőkben a 2017-ben kezdő évfolyam élménybeszámolóját olvashatjuk:

Egy napsütötte júniusi reggelen találkoztunk az egyetemi szökőkútnál, ahonnan együtt indultunk kisbusszal a hazánkhoz legközelebb elterülő magashegység felé. A magyar-szlovák határt Parassapusztánál léptük át, ahonnan még körülbelül két órán át buszoztunk a Chopokra vivő felvonó alsó állomásáig. Itt jegyet váltottunk és már repített is bennünket a felvonó, egy átszállással, a 2004 méteres magasságban fekvő felső állomásig, ahonnan csak pár méterre van az Alacsony-Tátra második legmagasabb csúcsa.

Rossz időben és 2000 méter magasan sem lankadt figyelmünk (Fotó: Molnár Attila, 2018)

A zerge Tátrában endemikus alfaja (Rupicarpa rupicarpa ssp. tatrica)

(Fotó: Balogh Dániel, 2018)

Tiszta időben remek kilátás nyílik innen a látogatók elé, ám nekünk nem volt szerencsénk, így sűrű ködben kezdtük meg a gerinctúránkat nyugati irányba. Útközben sok védett állat- és növényfajt láttunk, többek között tátrai zergét is, amely nem vett bennünket észre a sűrű köd miatt. Így esett meg, hogy néhány méteres távolságból figyelhettük meg ezt a kecses állatot.

Az Alacsony-Tátrában is élnek kétéltűek

A vanília illatú minka orchidea (Herminium monorchis)

Leereszkedés a gerincről

(Fotó: Molnár Attila, 2018)

A védett fajok egyike az erdei ujjaskosbor (Dactylorhiza fuchsii)

Utunkat az erős szél csak tovább nehezítette, ami a hágókon még erősebben fújt. A körülmények nem voltak tehát igazán optimálisak, ám a ködbe burkolózó táj, a hatalmas szikláival és kőtengereivel így is megkapó látványt nyújtott. Amikor pedig elkezdtük többórás leereszkedésünket a völgybe, a hegység északi oldalán, már elkezdett feloszlani a köd, így feltárult előttünk a hegyvidék rendkívül gazdag növény- és állatvilága. Az eddig csak az órákon megismert Natura2000-es élőhelyeken járva, szembetűnő volt az élőhelyek feltűnő gazdagsága és az idegenhonos fajok hiánya. Utóbbi miatt persze egyáltalán nem bánkódtunk, inkább gyönyörködtünk a több mint 100 virágzó növényfajban, valamint a rovarok szín- és formagazdagságában. Ebédünket egy hegyi patak partján költöttük el, zergeboglárok társaságában.

Tipikus magashegységi vízfolyás

(Fotó: Meinhardt Sarolta, 2018)

Fajgazdag vegetációval körülvéve (Fotó: Molnár Attila, 2018)

A völgybe leérve két hegyi tó mellett is elhaladtunk, amelyekben kacsák úszkáltak és igazán fenséges volt a környezet. A buszunk innen nem messze várt ránk, a parkolóból pedig még megfigyelhettük a rohamosan fejlődő turizmus eléggé szembetűnő nyomait: az új szállodák és síközpontok épülését, illetve a tarra vágott hegyoldalakat.

Buszunk innen a Demény-völgybe vitt minket, ahol egy hangulatos hegyi kempingben vertük föl sátrainkat. A kemping éttermében hagyományos szlovák ételeket fogyaszthattunk vacsorára, majd tábortűz mellett töltöttük az estét, melynek során éneklésre is sor került.

Az Alacsony-Tátra északi oldalán törpefenyőkkel a háttérben

Sátorverés a lucos övben

Másnap gyönyörű időre ébredtünk, és a sátrak lebontása után elindultunk a szomszédos magashegységbe, a Nagy-Fátrába, ahol a világörökség részévé nyilvánított kis szlovák faluban, Vlkolinecben tettünk egy kellemes sétát. A színesre festett faházak mesebeli hangulattal ajándékozzák meg a turistákat, s mivel zsákfaluról van szó, a teljes csönd és nyugalom is garantált.

Gyönyörű nagy-fátrai táj napsütésben

(Fotó: Molnár Attila, 2018)

Vlkolinec festői házai (Fotó: Molnár Attila, 2018)

Innen Selmecbányára indultunk tovább, ahol a Bányászati Akadémiát és az erdészeti palotát néztük meg, melynek kertjében két hatalmas mamutfenyőt is láttunk. Innen a város főterére indultunk tovább, majd mindenkinek lehetősége volt egyénileg is felfedezni a világörökség részévé nyilvánított belvárost.

Selmecbányáról indultunk vissza Gödöllőre, élményekkel bőven gazdagodva. Nagyon jól sikerült a gyakorlat, köszönjük a lehetőséget!